قوانین و فنون لازم در کلاس داری درهنگام تدریس
در هنگام تدریس
بهتر است با قوانین و فنون لازم در کلاس داری آشنا شویم
هنگام تدریس:
به محض مشاهده علایم خستگی در دانش آموزان و حواس پرتی آنان جریان تدریس یا پرسش را قطع کرده
و به آنها اجازه دهید از جای خود بلند شده کشش عضلانی داشته نفس بکشند و دقایقی کوتاه آزاد باشند.
(در وسط تدریس) اگر به این موضوع رسیدگی نشود و تدریس کنیم در واقع کاری بیهوده و بی ثمر را دنبال خواهیم کرد.
– قبل از تدریس درس جدید خلاصه مطالب قبلی برای دانش آموزان گفته شود و آنان را به هم ربط داد و یادگیری معنی دار را ایجاد کرد. (آزوبل ۱۹۹۳)
– با آمادگی کامل به تدریس بپردازید
و دروسی را که تدریس میکنید از قبل حتما مرور کنید از نظر تلفظ کلمات، لغات، روان خوانی، جواب تمرینات و پرسش ها را از قبل وارسی کنید تا در کلاس با مشکل مواجه نشوید.
– روش تدریس را از قبل انتخاب کنید و با بهره گیری از روشهای مختلف و تلفیق و ترکیب روشهای کلاسی جذاب داشته باشید
و خصوصا روش تدریس ایفای نقش برای دروسی که امکان دارد توسط دانش آموزان منظور خود و موضوع را سریعتر و بهتر منتقل کنید بهتر است جلسه قبل قرار ایفای نقش، موضوعات و شرکت کنندگان مشخص شود
چون برای رفع کمرویی روش مناسبی است. زیاد استفاده شود. (صفوی ۱۳۷۶).
– به صلاح دید معلم میتوان هر جلسه یکی از دانش آموزان را به ترتیب انتخاب کرد تا مطالبی در راستای درس را به دانش آموزان ارائه دهد
( این کار را دانش آموزان کنفرانس میگویند) اگر معلم بتواند اهداف این کار را کاملا تشریح و زمینههای آنرا فراهم نماید شاگردان هم بدان علاقمند خواهند شد
در صورتیکه همه کلاس در برنامه شرکت نمایند عواملی مانند تمسخر دیگران، اضطراب و استرس به تدریج کمتر خواهد شد.
– در هنگام تدریس ارزشیابی تکوینی را فراموش نکنید
و از کاراترین تشویقها همان تشویق ساده و لفظی میباشد مانند آفرین و احسنت و خوشحالم. که اثر شگفت انگیزی در یادگیری دارد استفاده شود.
– تهیه تراکتهای برای کلاس توسط معلم در رابطه با درس یا موضوعات دیگر و نصب آن در کلاس (در حضور دانش آموزان) توجه آنان را به شدت جلب میکند.
البته این کار را مربیان پرورشی انجام میدهند که اگر توسط معلم هم در کلاس انجام گیرد اثر زیادی دارد.
– تا جایی امکان دارد از وسایل آموزشی و کمک آموزشی استفاده شود چون میدانیم که ۷۵٪ یادگیری از طریق بینایی صورت می گیرد.
– روحيه بشاشی داشته باشید و با خوش خلقی و خوشروریی تدریس کنید که گرفتاریهای روزمره زندگی را در کلاس فراموش کنید.
– در هنگام توضیح و تدریس تغییر تن صدا ضروری است
به منظور جلب توجه دانش آموزان و واداشتن آنها به گوش دادن معلم باید با صدای یکنواخت صحبت نکند و متناسب با موضع از کم و زیاد کردن تن صدای خود تمرکز دانش آموزان را جلب کند.
– در هنگام توضیح و تدریس انجام حرکات معنیدار لازم است
بین حرکات معلم و یادگیری دانش آموزان رابطهی مستقیم وجود دارد.
به این معنا که هر چه حرکات هدفمند معلم در بین دانش آموزان کلاس درس بیشتر باشد معلم بر کلاس مسلط تر خواهد شد و دانش آموزان بیشتر به او توجه خواهند کرد.
– استفاده از ایما و اشاره و مکث های به موقع و هدفمند:
حرکات دست، چشم، ابرو، سر و گردن و گاهی اوقات در هنگام توضیح مطالب مکثهای به موقع میتواند از حواس پرتی شاگردان بکاهد.
– در هنگام توضیح درس نگاههای معنی دار و ضربه زدن به میز میتواند آنها را وادار کند تا به حرفهای معلم گوش دهند.
– در کلاس درس در توزیع نگاه، عادلانه رفتار کنید و کارهای خصوصی را به شاگردان واگذار نکنید و سعی نکنید با تعدادی از آنها روابط صمیمانه و نسبت به بقیه بی تفاوت باشید.
– در هنگام تدريس بعضی رفتارها جزئی و مخفیانه را نادیده بگیرید
تا بخاطر آن نظم کلاس به هم نخورد و قبح کارها شکسته نشود.
– از تدبیر منفی استفاده کنید:
تدبیر منفی یکی از فنون خانواده درمانی است.
در این روش، معلم برای ساکت کردن دانش آموزان هنگامی که کلاس شلوغ می شود صدای خود را افزایش میدهد.
هر چه قدر کلاس شلوغ تر باشد معلم با جدیت بیشتری این عمل را انجام میدهد تا سکوت کامل بر کلاس درس حکم فرما شود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تولید محتوای الکترونیکی برای دانش آموزان
استفاده از محتوای الکترونیکی در آموزش دانش آموزان در حال رشد است. این روش …
دیدگاهتان را بنویسید